Registriraj se
Artservis1

Izmenjava
 












  • Logo(1)
  • razlika v ceni ....(3)
  • Dreamweaver vrašanje(7)
  • Delo dobi...(1)
  • Iščemo arhitekturne projektante!(0)
  • Okus 51. beneškega bienala umetnosti (0)
  • Splet 2.0? (0)
  • Reason - Šola z razlogom 5. del (1)
  • Animiran metulj (0)
  • Reason - Šola z razlogom 4. del (0)
  • Taktike & praksa: Seminar novomedijske umetnosti (0)
  • Povabilo k sodelovanju na festivalu HAIP10 (0)
  • Apple iPad: odiseja v vesolju? (0)
  • Game Developers Conference San Francisco 2010 (0)
  • Google Chrome Beta za Mac in Linux ter razširitve (0)

  •      
     
    Reason - Šola z razlogom 5. del V tem članku se bo avtor posvetil nekaterim efektom, ki jih lahko proizvedete v Reasonu.
    Avtor/ica: [kosovel]
    Ogledov: 7374
    Komentarji: 1
    Priljubljene: 0
       
    Znalci > Glasba > Reason > Reason - Šola z razlogom 5. del
       
    ako, pa smo že pri verjetno najkreativnejšem delu glasbenega ustvarjanja. Glasbo namreč doživljamo čustveno, ne glede na to, ali se tega zavedamo, ali ne. Pomislimo samo na bobnarsko ali kitarsko solažo. V današnjem svetu, ki mu prevladuje elektronika, postane zadeva bolj specifična. Imamo različne kitarske filtre, efekte, elektronske inštrumente,... V tem članku se bom posvetil nekaterim efektom, ki jih lahko proizvedete v Reasonu. Za izdelavo priporočam drugo verzijo, saj ima efekte sinhronizirane z ritmom, pri prvi verziji pa je zaradi pomanjkanja te lastnosti izdelava efektov precej dolgotrajna.

    Začeli bomo z ritmom. Priporočam, da gradite kar na priloženi datoteki iz drugega dela Šole z razlogom (za tiste, ki še nimate datoteke: Klik!). Originalna verzija ima samo ritem, druga pa vključuje tudi "rešitve".
       
    odala - Ozadje

    Violine in podobni inštrumenti v splošnem veljajo za "tečne in nekoristne". Vendar, če malo bolje poslušate, lahko opazite, da jih vsebuje večina pesmi po svetovnih lestvicah - bodisi kot ozadje ali kot efekti ter prehodi. Najprej bom opisal, kako lahko naredite dobro ozadje.
    V racku, kjer imate samo ritem, si (po v prejšnjih številkah opisanem postopku) naredite novo mešalno mizo, kamor boste vezali efekte. Nanjo priključite NN-XT Advanced Sampler. V sekvencer nanesite v prvi del glasbe nekaj akordov, samplerji pa naložite violine. Jaz sem uporabil patch VNS+VCS F Lite. Attack in Release nastavite na +10. To pomeni, da se bo zvok violin ob igranju note pojavil in izginil postopoma. Večja kot je številka, dlje časa bo potreboval, da bo dosegel končno glasnost. Na filtru (leva dva gumba) nastavite Frequency na -35. S tem bo postal zvok violin mehkejši. Sedaj lahko narejeno združimo v grupo in v sekvencerju kopiramo na željena mesta v glasbi. Jaz sem ta del uporabil na mestih med 9 in 105, oziroma kar kot podlago celotne glasbe.
       
    odala - Efekti

    Podlaga pa ni dovolj. Poslušalcem je včasih potrebno povedati, kdaj se začne drug del glasbe (npr. refren ali podobno). Zato imamo prehode, ki so najlepši z uporabo efektov. Zanje bom spet uporabil godala. Ne le to, celo enaka bodo, kot tukaj, le zvok bom spremenil. Na isto mešalno mizo kot prej priključite enak inštrument. Kliknite na prvega z desnim gumbom, izberite "Copy patch", na novi pa enako, le da izberete "Paste patch". S tem bo ta naprava dobila nastavitve identične prvi. V sekvencerju ji določite C3 med lokatorjema 8 in 9, se pravi tam, kjer želite narediti prehod v drug del. Nastavite Frequency in Release na 0. Odprite "Remote editor" in ob držanju tipke shift kliknite na zaslon naprave, tam, kjer najdete na levi strani v tabeli imena datotek, ki se predvajajo ob pritiskih na različne tipke. Klikajte levo od teh imen, kjer so visoke in prazne celice. Naklikajte vse. To pomeni, da boste spreminjali lastnosti predvajanja vseh vsebovanih zvokov. V desnem delu pod zaslonom najdete del imenovan "Amp Envelope". Nastavite Release na 0 (ne gre za isti release kot prej!). V razdelku Modulation (6 gumbov levo od zaslona) nastavite vse na vrednost 0, v zgornji vrsti naj imajo vsi vključene W, v spodnji pa X. V razdelju LFO1 nastavite level na maksimum, mode na tempo sync, rate na 4/4, waveform pa na drugo po vrsti navzdol. S tem boste dobili "prihajajoč" zvok violin, ki izginejo v trenutku, ko je glasnost najvišja. Zaprite remote editor in na mešalno mizo efektov v AUX priključke povežite Delay in Reverb. Nivo Delaya nastavite na 64, enako tudi Feedback na njem. Na displayu naj prikazuje številko 3. Reverb pustite takšen, kot je privzet, na mešalni mizi pa njegov nivo nastavite na 35. Na inštrument povežite zaporedno Phazer. Ta ne dela druga kot to, da se igra s frekvencami. Pustite vse nastavitve takšne kot so. Vključite le Sync in se poigrajte z gumbom Rate. Ta določa hitrost delovanja efekta. Jaz sem ga nastavil na 8/4, z velikimi hitrostmi pa lahko dobite dokaj divje zvoke. Nastavite še glasnost inštrumenta (violin) na 30.
       
    oglejmo še malo elektroniko

    Edie the Fish je na lestvico pred kratkim lansiral svoj komad, v katerem lahko dobro slišimo "igro elektronike". S tem mislim dokaj psihedeličen synth, ki je skoraj povsod enak, zanimivega pa ga naredijo stalno spreminjajoči efekti. Poglejmo, kako to naredimo v Reasonu. Enako kot prej NN-XT povežite sedaj Subtractorja. Potegnite polno črto med lokatorjema 33 in 49, na višini C3. Poglejte na Amp Envelope. A in R nastavite na 24, D in S pa največ kar je možno. V razdelku Velocity nastavite vse na 0, razen A.Atk (24). Sedaj nastavite Osc1 na tretji možni waveform (strešica), mode pa na krogec. Oct oziroma oktavo nastavite na 1, ostalo pa na 0. Enako naredite pri Osc2, le da nastavite oktavo 6. Pazite, da imate pri drugem oscilatorju prižgano lučko (to pomeni, da je vključen). Če sedaj to predvajate (kar priporočam), vas verjetno bolijo ušesa. Ne se bat, včasih je potrebno začeti z grdim zvokom, če vemo, da ga bomo predelali v prijetnejšega. V ta namen sedaj vključite gumb Sync v razdelku LFO1. Amount nastavite na maksimum, rate pa na 3/8. Zaradi elektronskega zvoka nekatere še vedno bolijo ušesa, nekateri pa v tem že vidimo končni izdelek. Spremenimo razpon oktav na oscilatorjih iz 1/6 na 2/4. V razdelku Filter1 še nastavite Freq na 74 in Type na LP24. Še malenkost omehčajmo zvok z vključitvijo drugega filtra in nastavimo Freq na 50. Resonanca je v obeh primerih na 0. Kliknite z desnim gumbom na Rate v razdelku LFO1 in gremo na avtomatizacijo.
    Na začetku pustimo nastavitev nivoja takšno kot je. Med 18 in 19 nastavite na 96, med 19 in 20 spet pustite, 20-21 spet 96. Naj se to ponavlja skozi ves efekt. Nastavite še pri drugem in tretjem kanalu (violine - fx in subtractor1) na mešalni mizi glasnosti 48 in 72.
       
    činek na glasbilih

    Seveda to ni edin način za uporabo efektov. Zelo uporabni so pri zapolnitvi prostora, če je na uho glasba "presuha". Za prikaz tega uporabimo kitaro. Naložite v NN-XT akustično kitaro. Uporabite sample narejene za NN19 - so združljivi. Uporabite kar nespremenjen zvok in enostavno, ne nujno poslušljivo melodijo. Uporabite kar že prej nastavljen delay (preko AUX na mešalni mizi). Je zvok kaj boljši? Spremenite še glasnost na mešalni mizi do 64. Povežite na kitaro še zaporedno (med njo in mešalno mizo) phaser in ne spremenite druga kot to, da vključite sync in nastavite rate na najmanj kar je mogoče. Vidimo, da je kitara lahko z uporabo efektov bolj poslušljiva in mehka. Z uporabo drugih efektov lahko dosežemo tudi nasprotni učinek. Prav tako ni nujno, da uporabljamo efekte na kitari - to je le vzorec.
       
    rdi prehodi

    Posebni efekti so še posebej uporabni pri mehčanju malo trših prehodov. Poglejte si prehod na lokatorju 49. Zdaj naredite 4/4 pred njim v novem subtractorju polno črto do tega lokatorja, ne glede na tonsko višino. Naložite v subtractorju patch Hihat2 in spremenite Amp envelope v slednje: A=90, D&S=max, R pustite. Dodajte na mešalni mizi 80 že prej nastavljenega delaya.
       
    e en synth

    Za konec naredimo še en synth, podoben prvemu. Po običajnem postopku naredimo nov subtractor. Igrajmo ga med 9 in 13 na C3. Rate LFO1 efekta nastavimo na 1/4, amount na maksimalno, waveform pa na tretjega od zgoraj navzdol (padajoče). Cilj (destination) naj bo Osc 1,2. Pri prvem filtru še nastavimo tip LP 24, frekvenco na 60, pri amp envelope pa spremenimo attack (A) na 80. Master level nastavimo na 64 in voila, imamo nov efektek. Združimo ga v grupo in jo gopirajmo še na mesta 49 do 57 (dvakrat). Dajmo še zadnjega na 105 - 109.
       
    adaljevanje?

    Res je. Ko je komad v Reasonu končan, ni nujno da je končan v celoti. Ta program izdeluje skupina z imenom Propellerheads, izhaja pa v okviru podjetja Steinberg. Kot sem že povedal v prvem članku, lahko ta programa med seboj kombiniramo. To naredimo tako, da najprej odpremo Cubase SX in šele za tem Reason. Ko odpremo v Cubaseu mešalno mizo, ni na njej nič neobičajnega. Če pa kliknete na Devices -> Reason, pa lahko vključite posamezne kanale. In kaj so ti kanali? Se spomnite čisto vrhnje naprave v Reasonu? To je to. Poglejte jo z druge strani (tab). Na zadnji strani je 64 priključkov. Sedaj imate najverjetneje zasedena samo prva dva. Če sedaj v Cubaseu vključite Mix L in Mix R, se bosta na mešalni mizi (F3 v Cubaseu) pojavila dva nova kanala, preko katerih se predvaja tisto, kar ste naredili v Reasonu. Ampak pozor! Če v Reasonu predvajate skozi na primer priključke 12 in 33, morate v Cubaseu namesto 1 in 2 vključiti Channel 12 in Channel 33. To pomeni, da lahko vse napreve namesto v Reasonove mešalne mize vežete direktno na glavno napravo in potem v Cubaseu obdelujete vsak inštrument posebej, saj se vsak predvaja skozi različne izhode in se tudi v Cubaseu pokažejo kot različni izhodi na mešalni mizi. Če imate raje ReBirth kot Reason, lahko uporabite tudi ta program. Vendar več o tem morda kdaj drugič, sedaj pa veselo na delo. Če vam uspe narediti dokaj poslušljiv komad in zanj videospot v Flashu, se boste morda tudi vi znašli na Videospotnicah. Če vam uspe zaradi te šole, mi pošljite pozdrave :)
       
    Znalci > Glasba > Reason > Reason - Šola z razlogom 5. del